2014. július 17., csütörtök

Hogyan (ne) írjunk rossz kritikát?

Jude Law jó színész. De mivel ez nagyjából senkinek nem újdonság, felesleges volt csinálni egy filmet csak azért, hogy ezt a tényt jó alaposan beleverjék a fejünkbe.
Az olvasót nem érdekli az, hogy a kritikus utólag időpocsékolásnak tartja a film megtekintését. Legfeljebb rosszul választott. Miért nem nézett meg egy másikat, harmadikat? Mert „Jude Law jó színész”?

[A] Dom Hemingway, Richard Shepard (Matador) gengszterkomédiája semmi másról nem szól, csak arról, hogy Jude Law jó színész. Egész pontosan: összehoztak egy másfél órás magánszámot, amihez a néhány mellékszereplő, Richard E. Granttől Emilia Clarke-ig éppúgy csak asszisztálni tud, mint a forgatókönyv. 
Ez a film nem készülhetett volna el, ha hozzáértők nem hagyták volna jóvá. Az, hogy egy film végül „rossz”, nem a casting miatt van. Ha semmit nem tudunk a film készítésének, létrejöttének körülményeiről, inkább ne is feszegessük az okot. Felesleges találgatni, hiszen már fut a mozikban.

Ebből a felállásból a film legalább tíz irányba indulhatna el, csakhogy: nem indul el. Sehová. 
Érdemes megnézni a kiválasztott filmet akár többször. Lehet, hogy a kritikus elvárásaival van a baj? „Jude Law, mint ez köztudott, jó színész”. Ez viszont nem garancia arra, hogy jó, tartalmas filmet, például drámát látunk. Lehet, hogy a műfaj inkább szatíra? A kritikus ne döntse el azt, hogy a néző számára ehető-e a film. Inkább érdemes ajánlani, mint feketén-fehéren minősíteni.

Így aztán Law-nak bőven akad lehetősége parádézni. 
Hiszen tudjuk: „Jude Law jó színész”.

A forgatókönyv még arra sem teljesen képes, hogy a karakternek ezt a komplexitását következetesen végigvigye (néhol nem teljesen tiszták a motivációi, vagy éppen esetlegesek az egyes szituációkra adott reakciói), de Law olyan elsöprő energiával masírozza végig a játékidőt, hogy ez a legkisebb probléma.
Honnan tudja a kritikus, „mire [volt] képes” a forgatókönyv, olvasta? Elvégre film készült belőle. A forgatókönyv nem garancia, hanem lehetőség.

Arra azonban már a remek színészi játék sem gyógyír, hogy a film jó egy óráig nem tart sehová: sőt, mintha Shepard szándékosan fojtaná el még a csíráját is minden potenciális cselekményszálnak. 
A szerző itt önismétel. Nagyon belecsavarodott a mondanivalójába. Dühös, mert „Jude Law jó színész”, erre a forgatókönyv „elrontotta” az egészet.

Amikor pedig az utolsó fél órában eldönti, hogy mit is akar mondani a sztorival, a néző zavartan kapkodja a fejét, és hirtelen azon gondolkodik, hogy elkezdje-e mégis visszasírni az előző egy óra céltalanságát.
A „néző” szót helyettesítsük be azzal, hogy „a kritikus”.

Tény, hogy dramaturgiailag Shepard viszonylag szépen vezeti fel ezt a fordulatot, és az ekkor kibontakozó megváltástörténet majdnem igazolja a film addigi, látszólagos céltalanságát (értsd: nem a cselekmény a fontos, hanem a karakter fejlődése), csakhogy Dom figurája olyan erőteljesen, olyan brutálisan ellentétes mindazzal, ami, és ahogy ekkor történik, hogy azt nehéz lenyelni.
Lehet, hogy ez volt a cél? A sokat hiányolt mondanivaló? A várt fordulat? A kritikus csőbe húzva, és nem tud kijönni belőle.
Ekkor az ember már végképp nem tudja, hogy mit gondoljon a Dom Hemingwayről. Így utólag valószínűleg az alkotók sem tudják, vagy talán soha nem is tudták. Mindenestre Jude Law jó színész.
Ez fontos volt így, a végére is leírni! Köszönjük, sokkal jobban is érezzük magunkat tőle.


Az eredeti írás itt olvasható:






   

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése