2014. július 22., kedd

a Sötét Lovagról :)

ÉTCSOKOLÁDÉ

A multiplex vetítőterme lassan megtelik hűlni vágyó strandimádókkal; a balerinacipőkben és mokaszinokban pihenő lábak belesimulnak a félhomályba; teltház van. Kijött a legújabb denevéremberes film, kockáin őrizve a forgatás közben elhunyt Heath Ledger utolsó alakítását. A lányok most nem sikítoznak a gyönyörűségtől, hanem együtt lúdbőrzenek a fiúkkal.

A legnagyobb vágyak és a legmélyebb félelmek egyike az, hogy az ember megmutassa magát. A gothami példázat ennek mentén beszéli el, hogy sem Isten, sem a gonosz nem lehet ok és indok többé. Mert az isteni és az ördögi egyaránt az emberben van.
A Sötét Lovag szürrealisztikus helyszíne az egyik legbizarabb város a filmtörténetben, melyet csak elképzelhetünk.
A gothami szülők valószínűleg azzal dicsérik gyermeküket, ha jól viselkedik, „Batman lesz belőled, akárki meglássa”; viszont a mumus, aki elviszi zsákjában a rossz gyerekeket, egyenesen Joker. Új mértékegysége Heath Ledger lett, aki úgy ment el közülünk, miközben készült a tekercs, hogy örökre itt hagyta nekünk bámulatos szereplését. A már nem is olyan mesés-vicces Jokert, akit Jack Nicholson formált meg először.
Az őrület, mint az egyetemes rossz okára adott magyarázat a néző számára könnyen elfogadható. Amellett, hogy a pszichopatologikus eset megjelenítése hálás elem az amerikai filmekben, a rendező Chris Nolan olyan konzekvensen építi a cselekményt, ha nem is elfogadható, mégis érthető, miként válik Jokerből istencsapása.

L’enfant terrible – Joker (Heath Ledger)

Csupa őrülttel veszi körül magát, mert gyermekkorában átélt traumái kísértik. Úgy adná vissza rég halott apjának a tőle való, mérhetetlen fájdalmakat, hogy egyetlen főáramba sűrítve pusztító energiáit, egyúttal porig égesse a világot.
Egyetlen akadály van, mely folyton meghátrálásra kényszeríti: Batman.
Bruce Wayne, playboy és nagypolgár, a történet elején kölyökkutya-szemű James Bond-epigon. Ami a rendelkezésére álló csúcstechnológiát, a két hűséges komornyikot és a hölgykoszorút illeti.
Együtt Jim Gordon rendőrfőnökkel és Harvey Denttel, aki homo novus-ként kerül a City főügyészi székébe, azon fáradozik, hogy végre nyugalmat teremtsen a városban. Ám egyre mélyebb örvényben találják magukat, mely beszippantja őket; s apránként az életükről szól a küzdelem. Egyedül Joker, a manipulátor az, aki átlát a káoszon, amit ő teremtett. Shakespeare-rel szólva, minden szava „őrült beszéd, ám van benne rendszer”, mert Joker tudja: két ember közt a legrövidebb út lehet akár az őrület is. Tettesd magad bolondnak – és mindenki az igazat fogja mondani.
Batman persze rájön, hogy Gotham City nem lehet játszótér, ahol időről időre megmérkőzik Jokerrel.


A jófiú – Batman (Christian Bale)
Már mindent elveszített, amije volt. S mániákusan keresi az alkalmat, hogy keserűségét egy újabb őrült cselekedet formájában Batman-re borítsa. Párharcuk egyre több áldozatot követel; a Denevérember viszont képtelen arra, hogy végleg megsemmisítse ellenlábasát. Hiába látja, mennyire megmételyezte a társadalmat; ő a jófiú, aki hisz az igazságszolgáltatás erejében; küldetését azonban egyre nehezebbé válik befejezni, mert a bilincs még nem kattant Joker csuklóján, viszont minden nap várja őt egy gonosz meglepetés. Batman belátja, nincs olyan egyszerű kiút, mint gondolta. Pedig egyre jobban vágyik az egyszerű civil életre – napnál is fénylőbb szerelmet táplál Rachel iránt. A nő viszont már a főügyésszel jár együtt, aki a történet forrpontján (megirigyelve népszerűségét?) látszólag lerántja a leplet és azt állítja magáról: ő Batman.



Joker vágya, hogy újra és újra megmutassa magát, reciprok Batman-ével, aki nem vágyik elismerésre; jócselekedeteiben rejtőzik el. Számára a tett fontosabb, mint maga az ember. Az ördög viszont akkor jelenik meg egyes szám első személyben, amikor elmeséli pokolbéli gyermekkorát – az angyal pedig leül mellé, hallgatja; majd felvinné magával a mennybe, hogy megváltsa kicsit….ám az ördög szó szerint nem akar semmit sem. Megjelenik az új gonosz is, Kétarc, aki nem halhat meg hősként, hiszen bosszúvágy vezérli, ezért szörnyeteggé válik.
Batman mellett végig ott áll két – szinte – „apafigura”: Alfred Pennyworth és Lucius Fox. Bennük testesülnek meg a régi világ erkölcsei, ők azok, akik óva intik Bruce-t, ugyanakkor szilárdan hisznek hősi jellemében. Az Alfa és az Ómega, egy út két végpontjai.
Nincs hepiend, Jó és Rossz meccse döntetlenre áll. Hogy lesz-e újabb folytatás, a jövő és a filmkészítők döntik el. Annyi bizonyos, Batman marad a Legenda; mostantól a Sötét Lovag néven rejtőzködik tovább Gotham Cityben.


(2012)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése